Begin van het nieuwe jaar - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Willeke Zeijlemaker - WaarBenJij.nu Begin van het nieuwe jaar - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Willeke Zeijlemaker - WaarBenJij.nu

Begin van het nieuwe jaar

Door: Willeke Zeijlemakr

Blijf op de hoogte en volg Willeke

03 Januari 2013 | Kenia, Mombassa

1 januari was het zover. De koffers gepakt en op naar Schiphol.Laura en Hans liepen even mee om de koffers op de band te zetten.
Dit ging maar een beetje niet goed... de 2e koffer bleek te zwaar,waardoor de boel stagneerde. We moesten naar de balie en daar bleek dat ik een sticker van de label hadden moeten halen. Anders kon hij weleens niet op plaats van bestemming aankomen.Er werd contact opgenomen met "de kelder" en het zou zo goed moeten komen.
Tijdens de vlucht met Kenia airlines had ik weing tijd om me er druk over te maken. Ik zat naast een Keniaanse vrouw, Caroline, en zij heeft getracht me een snel cursus Swahili te geven. Ik kreeg een boekje van haar metdetitel; The feet of Jezus. Erg aardig van haar
Caroline maakte me wegwijs op het vliegveld van Nairobi. Het visum was snel gergeld.
De koffer was meegereisd!. Er waren genoeg mannen om me met de koffers te helpen. Ik moest een weg over en daar kon ik overstappen op een viegtuig naar Mombasa. De dwarse koffer viel dit keer van de kar midden op de weg, maar de naderende auto stopte tijdig.
Het vliiegtuig in en op naar Mombasa. Het was daar warmer.
Eenmaal buiten, stonden er allemaal mannen met borden met namen en taxi erop vermeld. Deze wilden me allen wat graag meenemen. Maar er ontbrak er één. En dat was Peter, mijn begeleider. Tsja...Mijn telefoon deed het niet. Een hulpvaardige meneer belde Peter voor me.
Ik snapte de reden niet echt,waarom hij er niet kon zijn. Maar hij had een goede reden, begreep ik. Na twee anidere telefoongesprekjes met de meneer van de telefoon, werd ik meegetroond naar een taxi. To Alex, friend of Peter. Ik verwachtte dat ik naar de ferry werd gebracht. Ik werd afgezet bij een huis in een rustige wijk van Mombasa. Ik veronderstelde dat we Peter op gingen halen. Maar we kwamen bij zijn huis.
Alle bagage werd naar binnen gebracht en toen begreep ik dat ik helemaal niet naarde ferry zou gaan.
Het was een warm welkom en ook nog verrassend, Daar plotsklaps Anne -Sophie achter me stond. We kenden elkaar van een bijenkomst.
Zij wist sindsr een half uur, dat ik zou komen. Dan wist ze het eerder dan ik,want ik wist toen nog niet dat ik daar zou blijven. Het begon langzaam tot me door te dringen, dat ik in ieder geval die dag niet naar Blessed Camp zou gaan.
Zij was er al een paar dagen. En mij werd verteld dat ik 7 januari naar Blessed Camp gebracht zou worden.
Dit werd bijgesteld naar 5 januari.
We zijn in de middag met de matatu, naar Mombasa stad gegaan. Dat was een hele ervaring op zich. De matatu is een klein busje, waar opmerkelijk veel mensen in konden. Er hangt continue een man buien de deur Hij riiep steeds t: Ferry, ferry...
Je moet binnen heel hard op het dak kloppen als je er uit wilt. Ze hebben erge haast om weer weg te rijden! En zo heeft de bijrijder me mooi kunnen oplichten.
Ik had alleen een briefje van 1000 shilling en ik wilde 800 shilling terug.
Niet dus, het werd een vodje van 50. Een medepassagier deed lekker mee. "That's the price",zei ze .Dat pakken ze handig aan. En ik had even geen zin om er een hele toestand van te maken.
Wandelaars zijn hun leven niet zeker als ze over willen steken. Wat een drukte met al die matatus en ontelbare tuk-tuks. En wat rijden ze lekker door. Voor mij voelde het als een pretpark attractiie. Kuilen, hobbels, tegenliggers of met 4 op en rij, De chaffeurs draaien er hun hand niet voor om Wonder boven wonder bleef iedereen heel. En ik vond het behalve gevaarlijk, ook wel weer spannend.
We hebben een leuke bijzondere middag gehad.
Vandaag heb ik een City -Tour gedaan met Meshak, een broer van Peter. Hij had veel geduld me, want ik wilde vaak foto's maken.
Helaas, maar begrijpelijk, zijn niet alle mensen hier van gediend. Soms vroegen we het. Aan de gezichten zag je het vaak al. Ik heb me dus in moeten houden, en hield camera vooral in de tas.
Het is prachtig om de mensen met hun koopwaar te zien. Veel mango's,
casave, waar o.a. chips vn wordt gemaakt. En nogveel meer.
We zijn naar de zee gelopen en ik heb de ferry zien vertrekken.
Morgen word ik opgehaald door Peter. Een andere Peter.
Hij is de " vader", van het Baby Life Rescue Centre. Hopelijk kan ik een beetje meehelpen.
De reden dat Peter, me een paar dagen in zijn huis laat verblijven, is omdat Blessed Camp ver weg van Mombasa ligt en ik er dan waarschijnlijk voolopig niet kom. Ik heb nu geld kunnen pinnen, en "bundels" kunnen kopen voor de laptop.
Ik kijk uit naar morgen.

  • 03 Januari 2013 - 22:58

    Sylvia:

    Hey Willeke,

    Haha nou je bent in ieder geval in Afrika nu nog de juiste plaats van bestemming:-).
    Heel leuk om te lezen( je doet het goed). Ik zie het allemaal voor me.
    Ben benieuwd naar je volgende verslag.Hoop dat je reis verder goed zal verlopen in dat wereldje vol chaos.

    Groetjes en een dikke kus Sylvia

  • 04 Januari 2013 - 00:13

    Pauline:

    Lieve Willeke,
    Hier een berichtje vanuit de nachtdienst! ja.. ik ben weer ns de sigaar;-) Het is even rustig..dus ik kon mooi even lezen!
    Mijn hemel... je bent er pas even..maar nu al een hoop meegemaakt!.. Wat een avontuur ;-)
    Ooh die camera.. ;-) Willeke paparazzi ;-)
    Enjoyyy!
    Liefs Pauline

  • 04 Januari 2013 - 09:29

    Ellen:

    Lieve Willeke,
    Ik heb met verbazing gelezen wat je hebt meegemaakt. Terwijl je nog onderweg was begon het al.
    Het lijkt wel of je in een filmset terechtgekomen bent (zonder Hobbits).
    Pas goed op jezelf en ik vind het geweldig wat je gaat doen voor de mensen daar.

    x Ellen

  • 04 Januari 2013 - 10:26

    Marjan:

    Hoi Willeke,

    En dat is alleen nog maar het begin! Ik hoop dat je zo( en veel) blijft schrijven , het is een plezier om te lezen en leuk om je te volgen daar.

    Hartelijke groet,
    Marjan

  • 04 Januari 2013 - 11:53

    Jeannette:

    Hoi Willeke,

    Heb met veel plezier je verslagen gelezen, zie t helemaal voor me! Je schrijft fantastisch! Ik kan niet wachten om meer te lezen over je avonturen :)).

    Hier in nl mis je niets, het regent en waait nog steeds en terwijl we op een echte winter wachten ben ik al een week heeel erg verkouden. Met mij velen hoor. vooral keelpijn en koorts. Blijf dus nog maar ff daar haha

    Tot schrijfs en liefs uit Holland :)

    Jeannette

  • 04 Januari 2013 - 12:09

    Coby:

    Ha die Willie Billie
    Fijn om te lezen dat je in het juiste vliegtuig op de juiste bestemming bent aan gekomen . I khad ook geen saaie berichtje verwacht , jij beleeft altijd de gekste leukste en geweldige verhalen . Je moet echt een boek gaan schtijfen . De titel Willeke met ballen . Zoals al velen schrijven het is een beleving om jou verhaal te lezen en het in mijn hoofd om te zetten in een film . Willie succes en tot je volgende verhaal xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 04 Januari 2013 - 13:44

    Simon Waterdrinker:

    Hoi Willeke,
    bedankt voor je enerverend reisverslag. Een hele onderneming. Ik zie zo onze reis naar nepal weer helemaal voor me.
    Voor komend jaar wens ik je ook namens Ria héél veel gezondheid en geluk, en voor de komende periode vruchtbaar werk.

    Groetjes,
    Simon

  • 04 Januari 2013 - 15:15

    Suzanne:

    Lieve Willeke,

    Je eerste verslag vanuit het verre Afrika. En inderdaad zoals velen al schrijven nu al een hoop meegemaakt!
    Kon ook niet anders natuurlijk :)
    Gelukkig is de vlucht allemaal goed verlopen.

    Ben benieuwd naar je volgende verhaal!
    Veel plezier xxx

  • 04 Januari 2013 - 16:03

    Corrie.:

    lieve willeke.

    je bent net weg en al zoveel meegemaakt.
    maar dat hoort echt bij jouw.ha ha.
    nog heel veel belevenissen zal je nog wel meemaken.
    ik kijk er naar uit.
    liefs corrie.

  • 04 Januari 2013 - 20:20

    Lenny:

    hé lieve Willeke,

    Wat een verhaal zeg. Je bent in een heel bijzondere situatie terecht gekomen. ik vind je erg moedig om je droom , het vrijwilligerswerk te gaan uitvoeren.Terwijl ik nu lees dat het ook veel onbekende momenten brengt die haaks staan op onze cultuur en normen. Ik hoop datje heerlijk aan het werk kan gaan met de kinderen en
    volwassenen. Lieverd, zorg goed voor jezelf en dan kun je geven aan anderen.

    dank je wel voor je kerstkaartje
    liefs,

  • 04 Januari 2013 - 20:49

    Peter Zwitser:

    Hoi Willeke,,

    Leuk om nu al je eerste bericht te lezen.
    Voor jou een heel bijzondere ervaring natuurlijk. Je beschrijvingen van de matatu's en Mombasa komen me bekend voor.
    Wij zaten ook ten noorden van Mombasa in Malindi.
    Ik hoo dat je niet al te veel last zal ondervginden van je gekneusde(?) rib.
    Zelf ben ik inderdaad op de dag van je vertrek echt ziek geworden met hoge koorts en zit nu aan de antibiotica en prednisolon.
    Het was dus inderdaad vestandig dat we niet nog even langskwamen.
    Ik hoop dat je zal genieten van je verblijf in dit bijzondere land en dat je er zinvol bezig kan zijn.
    Volgende week hoop ik dat Hans mee kan naar Wieringen en wie weet ben jij 9 februari al terug zodat je mee kan op een dagexcursie naar Zeeland.
    Dit geklets kan jou natuurlijk niet echt boeien temidden van totaal andere mensen en, een andere cultuur.
    Het leer je in Afrika wel om onze zogenaamde problemen te relativeren en te beseffen dat we nog steeds tot de rijkste 10% van alle mensen behoren.
    Geweldig dat je de stap hebt genomen om dit te gaan doen.
    Ik ben zeer benieuwd naar je verdere ervaringen.

    Ook de hartelijke groeten van Margreet, waarv het heel goed mee gaat.

    We spreken elkaar weer. Veel succes!

    Hartelijke groet,

    Peter

  • 05 Januari 2013 - 15:50

    Christina En Bert:

    Hallo Willeke,

    Even een berichtje uit het regenachtige Heemskerk. Heel bijzonder wat jij in de afgelopen dagen al hebt meegemaakt. En je bent nog niet eens op plaats van bestemming . Als het goed is, dan ben je vandaag doorgereisd naar het "Blessed Camp". Is dat wat rustiger verlopen? We kijken uit naar je volgende reisverslag. Wij wensen je een hele fijne en bijzondere tijd toe.

    Groetjes Bert en Christina



  • 05 Januari 2013 - 16:45

    Annelous Zeijlemaker:

    Hoi lieve mam,

    Mooie boel! Leuk om te lezen allemaal. Hoop dat je ondertussen al in 'Blessed Camp' bent aangekomen. En dat je er een beetje op je plek zit. Je zal nog wel veel meer mee gaan maken. Ben nu al benieuwd hoe het zal gaan met die ferry :). Veel succes en nog veel meer plerzier met alles. Toch wel vreemd dat je nu eigenlijk zo dichtbij bent, maar toch ook weer heel ver weg.

    xxx Annelous

  • 05 Januari 2013 - 17:00

    Jeanet Cochius:

    Hallo daar,
    Allereerst wil ik je een heel gelukkig jaar toewensen...was voor jou een spannende jaarwisseling,he?.
    Wat een leuke eerste berichten....wat schrijf je pakkend en leuk....vol humor.
    Ik kijk uit naar de rest.
    Wel een hele belevenis om in het verre afrika te vertoeven....super stoer van je.
    Hier is het hollands mottig weer...heb net je kaartengeld overgemaakt.
    Geniet daar met volle teugen willeke.
    Groetjes jeanet.

  • 08 Januari 2013 - 12:38

    Barrie:

    Lieve willebillie,

    Hier even een berichtje van Barrie.. Ben net thuis en even met jou nu in Afrika!!!! Jeetje wat een belevenissen...zo leuk om met je mee te gaan...ik heb beeld...haha..veel succes in blessed camp.

    Tot gauw weer liefs x Barrie

  • 12 Januari 2013 - 00:29

    Yvonne :

    Hoi Willeke,

    Wat een reis zo en wat een ervaring, geweldig!
    En alleen al het idee dat wij elkaar daar gaan zien ! Laat weten als ik nog wat voor je mee kan nemen, groetjes
    Yvonne

  • 31 Januari 2013 - 08:32

    Annita:

    Hoi Willeke,

    Wat een enerverend verslag, geweldig en wat schrijf je het goed.
    Nog hele fijne en bijzondere dagen gewenst.

    Veel liefs en groetjes
    Annita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Mombassa

Willeke

Actief sinds 16 Dec. 2012
Verslag gelezen: 914
Totaal aantal bezoekers 23887

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 06 Februari 2014

Cameroon Limbe Wildlife Centre

01 Januari 2013 - 06 Februari 2013

vrijwilligerswerk Kenia

Landen bezocht: